Ελληνικά: Η Βικίδεια χρειάζεται τη συνεισφορά σου!
English: Vikidia needs your contribution!
Français: Vikidia a besoin de votre contribution!
Deutsch: Vikidia braucht deinen Beitrag!

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Από Vikidia
Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση
Το Εθνικό Μουσείο, 1893.

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας. Είναι το μεγαλύτερο αρχαιολογικό μουσείο στην Ελλάδα. Χτίστηκε το 1866 και επεκτάθηκε μέχρι το 1939.

Φιλοξενεί περισσότερα από 20.000 αντικείμενα από όλη την Ελλάδα, που χρονολογούνται από την Προϊστορία στο τέλος της Aρχαιότητας.

Το Εθνικό Μουσείο

Προϊστορία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Κυκλαδική τέχνη[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η Κυκλαδική τέχνη (τέχνη των Κυκλάδων) είναι γνωστή για τα είδωλα της μαρμάρου με εκλεπτυσμένο ύφος. Το είδωλο της Αμοργού είναι ένα από τα μεγαλύτερα από αυτά τα γλυπτά: μετρά 1,50 m. Οι μουσικοί (άρπα και φλάουτο) από την Κέρο είναι χαραγμένοι και γεμάτοι ζωή.

Όλα αυτά ξεκινούν από τα μέσα της 3ης χιλιετίας π.Χ., δηλαδή κατά την εποχή που οι Αιγύπτιοι έχτισαν τις πυραμίδες.

Τοιχογραφίες από την Θήρα[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η πόλη του ακρωτηρίου, στο νησί Θήρα (Σαντορίνη), καλύφθηκε με ένα παχύ στρώμα ελαφρόπετρας από μια ηφαιστειακή έκρηξη, στο -16o. Έχει αποκαλύψει σπίτια που διατηρούνται μέχρι τον πρώτο όροφο και τοιχογραφίες που επηρεάζονται έντονα από τον μινωικό πολιτισμό (κρητικός πολιτισμός): οι πιο γνωστές είναι η τοιχογραφία της άνοιξης (με κρόκου και χελιδόνια) και η τοιχογραφία των μπόξερ.

Μυκηναϊκός πολιτισμός[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το μουσείο αφιερώνει δύο μεγάλες αίθουσες στον μυκηναϊκό πολιτισμό. Ορισμένα αντικείμενα προέρχονται από την Αττική (Αθήνα, Βραυρώνα, Σαλαμίνα), αλλά κυρίως από τις μεγάλες μυκηναϊκές τοποθεσίες: Μυκήνες, Τίρυνθα.

Η κεντρική προθήκη περιέχει αντικείμενα βρέθηκαν στους τάφους του Κύκλου Α των Μυκηνών, όπως η περίφημή χρυσή νεκρική προσωπίδα, Ερρίκου Σλήμαν, όταν ανακαλύφθηκε, που ονομάζεται μάσκα του Αγαμέμνονα, που χρονολογείται από το -16o αιώνα. Η ίδια βιτρίνα παρουσιάζει ένα μαχαίρι από χάλκινο και λαμπερό δαχτυλίδι που απεικονίζει σκηνή κυνηγιού.

Άλλες προθήκες εμφανίζουν αντικείμενα που βρέθηκαν στους τάφους των Μυκηνών: πιάτα, κοσμήματα, όπλα, ρυτά (αγγεία για σπονδές σε σχήμα ζώων, πολύτιμα μέταλλα, πέτρα ή ορεία κρύσταλλο).

Η ενότητα αυτή εμφανίζει επίσης τις χρυσάς κύπελλας του Βαφείου, κοντά στη Σπάρτη, και μια χρυσή σφραγίδα της Τίρυνθας. Μπορούμε επίσης να δούμε σε πήλινες πινακίδες σε γραμμική Β, που είναι η πρώτη γραφή της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

Δαμασκηνό μπρούντζινο κυνηγετικό στιλέτο, που αναπαριστά αιλουροειδή, -16ο.

Γλυπτική[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Αρχαϊκή γλυπτική[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το γλυπτό της αρχαϊκής περιόδου (-8ος μέχρι τον -6ο αιώνα) αποτελείται κυρίως από αγάλματα νέων: κουροί και κορές.

  • Ο κούρος είναι ένα άγαλμα νεαρού άνδρα, παρουσιάζεται γυμνό, ένα σκέλος προς τα εμπρός.
  • Μια κόρη είναι ένα άγαλμα μιας νεαρής γυναίκας που φορούσε έναν πέπλο.

Οι κούροι του ακρωτηρίου Σουνίου επιστρέφουν γύρω στις -600: είναι ένα κολοσσιαίο αναθηματικό άγαλμα ύψους πάνω από τρία μέτρα, που προέρχεται από τον ναό του Ποσειδώνα στο ακρωτήριο Σούνιο.

Το ανάγλυφο του χαλλιδομερούς, ή του οπλίτη ρεύματος, προς -500, παρουσιάζει επίσης μακρυά μαλλιά πλεγμένα στον αυχένα του λαιμού.

Ο κούρος του Αριστοδίκου, γύρω στα -500, που ανακαλύφθηκε στην Κερατέα, σηματοδοτεί μια εξέλιξη του στυλ, με τα μαλλιά μικρής κοπής και μια πιο ρεαλιστική ανατομία.

Κλασική και Ελληνιστική γλυπτική[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

H κεφαλή της θεάς Υγείας είναι ένα από τα σύμβολα του μουσείου: είναι μια γυναικεία κεφαλή μαρμάρου, που συχνά ταυτίζεται με την Hygie και βρίσκεται στο Tégée στην Πελοπόννησο, περίπου στα -340.

Ο θεός του Αρτεμισίου (περίπου -460), χάλκινος, βρέθηκε στη θάλασσα το 1926, από την Ευβοία. Μετρούσε τα 2,09 μ και δεν είναι γνωστό αν φαίνεται Δίας ή Ποσειδώνος. Το χαρακτηριστικό του λείπει: στην πρώτη περίπτωση, είναι απαραίτητο να φανταστούμε ότι ο Δίας μαρτυρεί τον αστραπή. στο δεύτερο, ο Ποσειδώνας ρίχνει την τρίαινα του.

Ο νεαρός ιππέας του Αρτεμισίου είναι ένα χάλκινο Ελληνιστική άγαλμα, με ημερομηνία -150. Αυτό είναι ένα από τα πολύ σπάνια παραδείγματα εμφάνισης ιπποδρομιών στην αρχαία ελληνική γλυπτική. Το ύψος του είναι 2,10 μ. Προέρχεται επίσης από το ναυάγιο του Αρτεμισίου: η καταγωγή του δεν είναι γνωστή.

Ο επικεφαλής του φιλόσοφου των Αντικυθήρων είναι ένα κομμάτι ενός ελληνιστικού χάλκινου αγάλματος, του οποίου τα ένθετα γυάλινα μάτια έχουν διατηρηθεί. Δεν αντιπροσωπεύει απαραιτήτως φιλόσοφο και η χρονολόγησή του είναι αβέβαιη: -ΙΙΙ ή 2ος αιώνας.

O Έφηβος των Αντικυθήρων είναι ένα χάλκινο άγαλμα, κλασικό, που χρονολογείται από το -340 περίπου. Φαίνεται ένας νεαρός άνδρας κρατώντας ένα χαμένο αντικείμενο (προτάθηκε το Παρίσι με το μήλο της έριδος στην Αφροδίτη? Ή τον Ηρακλή με το χρυσό μήλο των Εσπερίδων, ή ακόμα και ο Περσέας κρατώντας το κεφάλι της Μέδουσας). Ανακαλύφθηκε το 1900 στο ναυάγιο των Αντικυθήρων, ταυτόχρονα με τον φιλόσοφο και την περίφημη μηχανή των Αντικυθήρων.

Ο Διαδούμενος (το μέσο όνομα που αποδίδει έναν επίδεσμο γύρω από το κεφάλι του) Πολύκλειτο αντιπροσωπεύεται από ένα ρωμαϊκό αντίγραφο σε μάρμαρο του πρώτου αιώνα, που βρέθηκαν στο νησί της Δήλου. Μετράει 1,95 μ. Το αρχικό (έχασε) του Πολυκλίτ είναι -430.

Κεραμική[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Από μυκηναϊκή κεραμική έως γεωμετρική διακόσμηση[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Τα παλαιότερα ελληνικά κεραμικά έχουν φυσικές διακοσμήσεις μινωικής επιρροής, όπως κύματα ή στυλιζαρισμένες φιγούρες χταπόδι. Τότε έρχονται τα γεωμετρικά σχήματα.

Κατά την πρωτογεωμετρική περίοδο (προς τον -Χ αιώνα), τα μοτίβα είναι κατασκευασμένα από γραμμές, παστίλιες, κύκλους. Στη συνέχεια έρχεται η γεωμετρική περίοδος όπου εμφανίζεται η ανθρώπινη φιγούρα, στυλιζαρισμένη έντονα, όπως στα αγγεία του Δασκάλου του Διπύλου, το όνομα μιας μνημειακής πόρτας της Αθήνας που βρίσκεται στην περιοχή των αγγειοπλαστών, η οποία ονομάζεται "Κεραμικό".

Από τα μαύρα στοιχεία μέχρι τα κόκκινα στοιχεία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ο αμφορέας του ζωγράφου Nessos (-VII αιώνα) είναι μεταξύ των πρώτων μαύρων κεραμικών. Στη συνέχεια, στις αρχές του 5ου αιώνα, εμφανίζονται κόκκινα βάζα, όπου οι χαρακτήρες έχουν το χρώμα της κεραμικής.

Χάλκινα αντικείμενα[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το ιερό της Ολυμπίας έδωσε την πλειοψηφία των μικρών χάλκινων αντικειμένων: αετοί, γρύπες, όπλα, κράνη. Μπορείτε επίσης να δείτε το Μηχανισμό των Αντικυθήρων (περίπου -80), ένα είδος πλανητάριο, το παλαιότερο μηχανισμό γρανάζι είναι γνωστό. Υπάρχουν επίσης μουσικά όργανα: φλάουτα, κύμβαλα.