Ελληνικά: Η Βικίδεια χρειάζεται τη συνεισφορά σου!
English: Vikidia needs your contribution!
Français: Vikidia a besoin de votre contribution!
Deutsch: Vikidia braucht deinen Beitrag!

Έλληνες

Από Vikidia
Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση

Οι Έλληνες είναι μία ομάδα ανθρώπων που μένει κυρίως στα νότια Βαλκάνια και έμειναν στη περιοχή που σήμερα ονομάζεται Ελλάδα από την 6η έως τη 3η χιλιετία π.Χ.

Οι Έλληνες του χθες και του σήμερα[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Αυτοί της Αρχαιότητας[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Οι Πρωτοέλληνες έφθασαν πιθανότατα στη σημερινή Ελλάδα, στο νότιο άκρο της Βαλκανικής χερσονήσου στα τελη της 3ης χιλιετίας π.Χ., αν και έχει παρατηριθεί κατοίκιση της περιοχής ήδη από το 13.000π.Χ. Κοιτίδα των Ελλήνων είναι η Δυτική Μακεδονία. Ελληνικοί πληθυσμοί έχουν κατοικήσει την περιοχή της Μακεδονίας ήδη από το 2600 π.Χ. Υπήρξαν τουλάχιστον δύο μεταναστεύσεις, η πρώτη των Ιώνων και των Αιολέων, από την οποία προέκυψε η Μυκηναϊκή Ελλάδα το 16ο αιώνα π.Χ., και η δεύτερη η Κάθοδος των Δωριέων γύρω στον 11ο αιώνα π.Χ., που εκτόπισε την Αρκαδοκυπριακή διάλεκτο, που καταγόταν από τη Μυκηναϊκή περίοδο. Και οι δύο μεταναστεύσεις συνέβησαν σε αποφασιστικές περιόδους, η Μυκηναϊκή στη μετάβαση στην Υστερη Εποχή του Χαλκού και η Δωρική στο τέλος της.

Οι Μυκηναίοι, πιθανότατα, είναι ο πρώτος Ελληνόφωνος λαός, κατεγεγραμμένες στη Γραμμική γραφή Β, πιθανότατα και η Γραμμική Ά των Μινωιτών είναι Ελληνική σύμφωνα με ιστορικούς αλλά όχι αποδεδιγμένα, και από το λογοτεχνικό του απόηχο στα έργα του Ομήρου λίγους αιώνες αργότερα.

Οι Μυκηναίοι μπήκαν γρήγορα στο Αιγαίο Πέλαγος και το 15ο αιώνα π.Χ. ενώ αποίκησαν τη Ρόδο, την Κρήτη, την Κύπρο. Γύρω στο 1200 π.Χ. οι Δωριείς, άλλος Ελληνόφωνος λαός, τους ακολούθησε από την Ήπειρο. Παραδοσιακά οι ιστορικοί πίστευαν ότι η Κάθοδος των Δωριέων προκάλεσε την κατάρρευση του Μυκηναϊκού πολιτισμού, αλλά είναι πιθανό η κατάρρευση του Μυκηναϊκού να προκλήθηκε από επίθεση των λαών της Θάλασσας.

Στα Ομηρικά έπη οι προϊστορικοί Ελληνες θεωρούνται ως οι πρόγονοι του πρώιμου κλασικού πολιτισμού της εποχής του ίδιου του Ομήρου, ενώ η Μυκηναϊκή θρησκεία είε πολλές από τις θεότητες του Δωδεκαθεϊσμού (π.χ. Δίας, Ποσειδώνας και Άδης).

Οι Έλληνες γενικότερα ίδρυσαν αποικίες από την Ανατολική Ισπανία (σημερινή Καταλωνία) και το βόρειο Μαρόκο έως τη Κριμαία και τη σημερινή δυτική Γεωργία και από το Πόντο και τη Μικρά Ασία έως την Αίγυπτο, Λίβανο και τη Μασσαλία και τη σημερινή Ινδία (επί Μεγάλου Αλεξάνδρου). Ιστορικά, ελληνικοί πληθυσμοί κατοικούν επίσης στην Κάτω Ιταλία και την Σικελία που αποτελούν τη Μεγάλη Ελλάδα της αρχαιότητας.

Αυτοί του χθες[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Αυτοί του σήμερα[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ελληνική Διασπορά (20ός αιώνας)

Σήμερα στην Ελλάδα μένουν 10.816.286 Έλληνες, 1.390.439 στις ΗΠΑ, 721.000 στη Κύπρο, 700.000 στη Συρία, 400.000 στο Ηνωμένο Βασίλειο, 395.000 στη Γερμανία, 378.300 στην Αυστραλία, 400.000 στο Λίβανο, 252.960 στο Καναδά, 550.000 στην Αλβανία, 250.000 στα Σκόπια (πΓΔΜ), 97.827 στη Ρωσσία, 91.548 στην Ουκρανία, 120.000 στη Νότια Αφρική, 110.000 στην Ιταλία, 300.000 στη Τουρκία, 50.000 στη Βραζιλία, 80.000 στη Γαλλία, 50.000 στην Αργεντινή, στο Περού 16.000, στο Βέλγιο 15.742, στη Γεωργία 15.166, στη Σουηδία 15.000, στο Καζακστάν 13.000, στην Ελβετία 11.000, στο Ουζμπεκιστάν 9.500, στη Ρουμανία 6.500, στην Αρμενία 6.000, στο Μεξικό 5.000, στην Αυστρία 5.261, στην Ουγγαρία 3.916 και άλλες μικρότερες μειονότητες. Ο συνολικός ελληνικός πληθυσμός σε όλο το κόσμο είναι περίπου 22εκ.

Η πλειοψηφία των Ελλήνων μιλάει την Ελληνική γλώσσα και ακολουθεί το ανατολικό ορθόδοξο χριστιανικό δόγμα. Ωστόσο, πολλοί Έλληνες της διασποράς έχουν άλλες μητρικές γλώσσες όπως τα αγγλικά, τα αραβικά, τα τουρκικά ή άλλες, ενώ παράληλλα υπάρχουν Έλληνες οι οποίοι ακολουθούν άλλες θρησκείες, κυρίως τον Ισλαμισμό και τον Ιουδαϊσμό ενώ μικρότερο από το 3,5% των Ελλήνων είναι άθεοι ή δεν πιστεύουν σε ανώτερη ύπαρξη.